Już od dłuższego czasu mówi się o tym, że podmiot, który nie jest w stanie zaznaczyć swojej obecności w Internecie, nie może myśleć o zyskach i w realnym świecie. Trudno więc dziwić się, że strony internetowe nie są już domeną największych firm, ale również przedsiębiorstw mających lokalny zasięg, sklepów, instytucji publicznych, a nawet organizacji pozarządowych.
Co ciekawe, funkcja informacyjna wspomnianych witryn nie jest wcale jedyną, na którą zwraca się uwagę, nie bez znaczenia wydaje się bowiem to, że strona internetowa umożliwia realizowanie różnorodnych celów marketingowych. Nietrudno jednak zauważyć, że firm obecnych w Internecie jest wiele, a tym samym poszerzenie zasięgu witryny staje się czynnością coraz bardziej skomplikowaną. Można ją zwiększyć poprzez pozycjonowanie, a więc szereg działań zapewniających stronie www wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Nie da się jednak ukryć, że skuteczność pozycjonowania nie zawsze jest tak samo wysoka, stąd też na znaczeniu zyskują nie tylko firmy oferujące same usługi związane z pozycjonowaniem, ale i te, które proponują nam audyt SEO.
Podmioty, które odpowiadają za audyt SEO stawiają sobie bardzo konkretne cele. Ich zadanie polega na analizie tego, w jakim stopniu strona www jest dostosowana nie tylko do wymagań, ale i preferencji charakterystycznych dla wyszukiwarek. Znaczenie audytu rośnie zresztą systematycznie, okazuje się bowiem, że tak jedne, jak i drugie ulegają regularnym zmianom. Sam audyt pozwala nie tylko na wykrycie błędów sprawiających, że strona nie znajduje się tak wysoko w wynikach wyszukiwania, jak życzyliby sobie tego jej właściciele.
Umożliwia również określenie, które z elementów wymagają natychmiastowej poprawy, aby witryna zajmowała wysoką pozycję w odniesieniu do największej liczby słów kluczowych. Plonem audytu jest dokument optymalizacyjny. To właśnie on zawiera sugestie odnoszące się do tego, jak najlepiej rozwiązać zdiagnozowane problemy, on też podpowiada te zmiany, które dotyczą nie tyle treści, ile samej budowy strony. Niekiedy w dokumencie optymalizacyjnym pojawiają się także sugestie zupełnie nowych rozwiązań, które mogą przyczynić się do poprawy widoczności strony w wyszukiwarkach.
Bywa i tak, że audyt pozwala na zwiększenie użyteczności serwisu oraz wzrost satysfakcji tych osób, które zdecydowały się na skorzystanie z niego. Tu warto wspomnieć i o tym, że zakres audytu nie zawsze jest identyczny, aby więc nie dochodziło do nieporozumień, powinien być on precyzowany w umowie. Oczywiście, istnieją takie elementy, które są badane bez względu na okoliczności, audyt zawsze dotyczy więc meta tagów, linkowania wewnętrznego, ewentualnych zduplikowanych treści oraz samego adresu URL. W czasie jego trwania ustala się również, czy wszystkie stosowane sposoby na zdobycie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania są uczciwe i zgodne z regulaminami samych wyszukiwarek.