zdrowa żywność
Zdrowie

Odpowiednia dieta dla osób starszych

Wiadomo, że wraz z wiekiem zmieniają się nasze przyzwyczajenia żywieniowe.  Czym jesteśmy starsi tym nasze zdrowie jest w coraz gorszej kondycji. Obniża się nasza wydolność fizyczna oraz odporność organizmu.Powinniśmy dostarczać więcej cennych witamin, mikro i makroelementów.

W codziennym jadłospisie powinny się znaleźć pełnoziarniste produkty zbożowe,  produkty mleczne, chude mięsa, przetwory mięsne, warzywa oraz owoce.

Trzeba zadbać o to, aby w diecie nie zabrakło witaminy D. Ludzie starsi rzadko korzystają ze słońca, a więc w ich skórze witamina D może być w niedoborze. Braki można uzupełniać żywnością w postaci  tłustych ryby: śledź, makrela, tuńczyk; mleka o zawartości tłuszczu powyżej 1,5%, tranu.

Powinno się unikać potraw ciężko strawnych, które mogą długo zalegaćw żołądku. Dlatego odradzam smażenie na rzecz  gotowania, duszenia lub pieczenia w folii.

Aby pobudzić apetyt można urozmaicać potrawy kolorowymi dodatkami z warzyw i owoców.

Wato ograniczyć cukier oraz słodycze ze względu na występującą u większości osób starszych obniżoną tolerancję glukozy.

Kobiety po 60. roku życia powinny zwiększać dzienne spożycie wapnia do 1100 mg.

dieta osób starszych

Witaminy:

W starszym wieku również powinno się pamiętać o witaminach  C, E i beta-karotenie. Witaminy te są antyoksydacyjne. Ich niedobory mogą przyspieszać procesy starzenia się organizmu i zwiększać podatność na takie choroby jak nowotwory i miażdżyca.

Witamina E ponadto zapobiega zmianom zwyrodnieniowym.

Witaminę C i beta-karoten możemy znaleźć w warzywach i owocach, natomiast witaminę E w olejach roślinnych i margarynach.

Spośród składników mineralnych zwracajmy uwagę na odpowiednią ilość magnezu, potasu i żelaza, których niedobory często występują w starszym wieku.

Możliwość komentowania Odpowiednia dieta dla osób starszych została wyłączona